Nové
datování jádra kostela sv. Jiří v Pelhřimovech
JESENÍKY
::. KOSTEL V PELHŘIMOVECH
Dalibor
Prix na dotaz Pavla Kuči
Jadro kostela sv. Jiri v Pelhrimovech, tj.
kamenne obvodove zdivo presbytare vcetne zevnitr zazdeneho okna v ose
vychodni zdi a vcetne odkladaciho vyklenku
v jizni spodni casti vychodni zdi, puvodne otevrene z jizni strany dvema
okny tvarove podobnymi zazdenemu vychodnimu oknu a vcetne obou diagonalne postavenych vnejsich
opernych piliru, dále obvodove zdivo lodi bez
zapadni zdi, zato vcetne zvenci zazdeneho okna v jizni zdi, vcetne otvoru po znicenem portalu a vcetne
unikatne dochovane kapsy pro dlouhou zavoru,
ktera zajistovala dvere v tomto jiznim portalu, pochazi ze 3. ctvrtiny 13. stoleti. Krome zakladni
dispozice o tom svedcil p zniceny portal. Drive jsem jej kladl do 1.
poloviny ci 2. ctvrtiny 15. stoleti
(1991), ovšem po odpadnuti dalsich kusu omitek v jeho okoli se ukazalo,
ze portal nemohl byt a nebyl do zdiva vsazen dodatecne, naopak byl vyzden a osazen soucasne se stavbou. Za
techto okolnosti bylo mozne uvazovat ve dvou variantach: a) portal pochazi z 1.
poloviny 15. stoleti a potom by z teto
doby muselo pochazet cele jadro kostela; b) portal jsem drive chybne
datoval a spolecne s jadrem kostela pochazel uz ze 3. ctvrtiny 13. Jako spravnejsi se ukazala varianta b, a
to v okamziku, kdy byl pod omitkami
nalezen jizni portal do presbytare kostela sv. Martina v Bohusove, ktery
tak v Pelhrimovech, byly vytesany ze stejneho
materialu - belaveho jemnozrnneho piskovce -, ktery se v 15. stoleti uz na
Opavsku a Krnovsku nepouzival, ale klaster sv. Ducha; Kostelec u Krnova;
Osoblaha, zanikly kostel sv. Marie Magdaleny).
Dále oba portaly (Bohusov i Pelhrimovy) vykazovaly takrka identicky
zpusob opracovani kamene a velmi priblizne i podobny stupe zvetrani. Za
treti, zvlastni profil pelhrimovskeho portalu (diagobalne natoceny
pasek), ktery se drive zdal mit nejvice analogii v 1. polovine 15.
stoleti,
byl pouzit uz v Bohusove prave v době kolem roku 1275. Za techto okolnosti a p
Slezska je - tusim - nepochybne, ze jadro
kostela v Pelhrimovech pochazi prave
nekdy z konce 3. ctvrtiny 13. stoleti. Presbytar byl uz v teto etape
zaklenuty (ostatne klenba je v nem dolozena pisemnymi prameny ješt letum
1804-1806).
V
nejake další
stredoveke etape, kterou nedokazu presneji datovat, byla k valene
lomene klenby. Mohlo se tak stat jiz v ramci vystavby jadra kostela, avsak v nejakem (třeba velmi kratkem)
odstupu (radove mozna jen nekolika tydnu,
pripadne nekolika malo let). Pro tento odstup (mozna jen technologickou
prestavku) svedcila dilatacni spara mezi zapadni zdi sakristie
a severovychodnim narozim lodi. Skutecnost, ze v klenbe byly v malem
mnozstvi pouzity goticke cihly, tzv. buchty, prilis nerika. V danem poctu jich mohlo byt pouzito jak ve 13.,
tak třeba v 15. ci 16. stoleti.
Urcitou
indicii k urceni priblizneho stari sakristie byly v Pelhrimovech dvere
(naposledy jsem je v objektu na vlastni oci videl - myslim - roku 1986). Zatimco portal v jizni zdi lodi byl
vybaven dvermi s archaickym kovanim
(zamek, klika a další detaily byly mladsimi, asi pozdne renesancnimi nebo baroknimi doplnky), ktere bychom
podle analogii napr. Z kostela v Małujowicich
u Brehu ve Slezsku mohli s potrebnou mirou opatrnosti radit nekam
do 2. poloviny 13. az do prubehu 14. stoleti, potom dvere do sakristie mely dvere s kovanim, ktere bylo pomerne
podobne pozdne gotickemu kovani dveri
z kostela v blizke Hrozove, ktere pochazi priblizne z 2. poloviny 15., pripadne
z 1. poloviny 16. stoleti. Nelze tedy prozatim vyloucit, ze sakristie
mohla byt pristavena ke kostelu teprve nekdy v teto době.
Uz
ve stredoveku byl kostel uvnitr omitnut a vymalovan, neni však
zcela jasne, kdy k tomu
doslo. Hrube vapenne omitky, ktere byly v okoli portalu vysoce
pravdepodobne nejspodnejsi, a tedy nejstarsi dochovanou, vrstvou vykazovaly
v drobnych zlomcich zbytky relativne dobre pod mladsimi natery dochovanych
slozitejsich maleb. Z techto fragmentu (pro upresneni pripominam,
ze jejich viditelna velikost kolisala od nekolika ctverecnich centimetru
po nejvyse jednu az dve desitky ctverecnich centimetru) jsem ale nedokazal vycist ani namet malirske
vyzdoby, ani ji blize casove zaradit. K uvaze, ze se jedna o zbytky stredovekych
nastennych maleb mne vedla hlavne skutecnost,
ze byly na nejstarsich omitkovych vrstvach, prekrytych mladsimi natery a mladsimi omitkami. Za techto
okolnosti si opravdu netroufnu zbytky malirske vyzdoby zaradit presneji,
muzou však byt nejen mimoradne dulezitym svedectvim o historii kostela
(vysoce pravdepodobne z dob, z nichz nedisponujeme vůbec zadnymi pisemnymi ani jinymi prameny o jeho
stavebnim vyvoji), soucasne však muzou byt
i unikatnim vytvarnym artefaktem, jehož vyznam by dalece prekracoval cele Osoblazsko a Krnovsko a byl by
nesmirne cennym dokladem vyvoje a rozsireni
malirskeho umeni v cele stredni Evrope. Proto si zaslouzi maximalni
moznou ochranu a v druhé rade nanejvyse kvalifikovany restauratorsky
pruzkum. Nejsem si jisty, zda
budete s mou odpovedi spokojen, presnejsi udaje však bude
mozne ziskat teprve serioznim, vycerpavajicim postupnym studiem všech, nekdy zdanlive marginalnich, detailu,
ktere se na stavbe dochovaly.
|