JESENÍKY
::. SUPERMARKETY
Problematika
nadnárodních obchodních společností
Super a
hypermarkety jsou velkoplošné maloobchodní jednotky s prodejní plochou od
400 m2 až přes 5 000 m2.
Jedná se o nadnárodní obchodní společnosti, které nemají povinnost nabízet
produkty domácích výrobců.
Expanze super
a hypermarketů škodí všem. Má negativní dopad na zaměstnanost , na domácí
výrobce a malé
obchodníky, na životní prostředí, na vzhled obce, na vlastní zaměstnance
a v neposlední řadě i na zákazníky.
Nejde však o žádný nezvratný trend. Nesouhlas veřejnosti už v řadě případů
znemožnil jejich plánovanou
výstavbu. Můžeme se o to pokusit i v našem městě.
Nové
pracovní příležitosti?
Míjíte-li
staveniště, na kterém se právě buduje další hyper- či supermarket,
jistě si všimnete tabule s informací,
kolik nových pracovních míst tato prodejna přinese. Vznik nových pracovních
míst v regionu bývá jedním z
častých argumentů pro ospravedlnění výstavby obchodních řetězců.
Bohužel má zprovoznění každé další obří
prodejny na zaměstnanost dopad spíše negativní.
Hypermarkety
a supermarkety nabízejí především zboží od velkých nadnárodních
firem a nemají zájem
podporovat místní malovýrobce, což vede následně ke snížení počtu
zaměstnanců pracujících v prvovýrobě
a zpracovatelském průmyslu.Vzhledem k tomu, že malí obchodníci nemohou
konkurovat velkým řetězcům,
dochází v nich k propouštění v důsledku odlivu zákazníků. Řadu malých
prodejců nakonec dovede cenový
diktát k úplnému krachu.
Studie Státní
univerzity v Iowě prokázala, že každé nové místo vytvořené firmou Wal-Mart
znamená v
důsledku ztrátu 1,5 pracovního místa. Za obchodní úspěch prodejních
gigantů tak platíme podporou v
nezaměstnanosti pro lidi, kteří jejich vinou přijdou o práci.
Kvůli vysokému
zdanění práce a nízkému zdanění surovin se velké obchodní společnosti
snaží pracovat
co nejefektivněji a zaměstnat co nejméně lidí. Na srovnatelné prodejní
ploše a v návazných dodavatelských
službách tak pracuje v hypermarketu menší počet zaměstnanců než v
maloobchodu. Zánik stejně velké
prodejní plochy znamená více propuštěných než nově vytvořených
pracovních míst.
Jak
se dělá "nízká cena"?
Velké nadnárodní
obchodní řetězce uplatňují velice tvrdou cenovou politiku. Díky hromadnému
odběru
zboží dosahují nižší hladiny cen, což jim umožňuje velmi Tvrdé jednání
s výrobci, kteří musí často platit za
to, aby jejich zboží bylo do obchodní sítě velkých prodejen vůbec zařazeno.
A navíc kdykoliv se obřím
společnostem zlíbí, mohou se obrátit na jiného výrobce třeba z druhého
konce Evropy.
Jeden z triků,
který supermarkety používají, jsou tzv. "zaváděcí poplatky",
které požadují po výrobci za to,
že uvedou na trh ve svém řetězci jeho nejnovější výrobek. Jakmile výrobce
nezaplatí dojednanou sumu,
supermarket ztratí o jeho výrobek zájem. Někdy jsou výrobci nuceni platit
tzv. "nájem", údajně proto, aby
si zajistili, že jejich výrobek bude vystaven na dobrém místě, aby se lépe
prodával.
Tento druh
obchodování mohou přežít jen velcí a dobře zajištění dodavatelé a
tak, jakmile jsou supermarkety
v nové zemi bezpečně zavedeny, nabízejí v naprosté většině zboží od
takových mezinárodních potravinových
gigantů, jako je například Unilever, Heinz a Nestlé. Menší výrobci jsou
buď finančně vyčerpáni nebo se do
nabídky supermarketů nedostanou vůbec. Zvláště když některé
supermarkety odmítají jednat s kýmkoliv, kdo
nemá dostatečnou výrobní kapacitu na to, aby svým výrobkem mohl zásobovat
všechny prodejny jejich řetězce.
Nestojí jim za to zavádět nějaký místní produkt pouze do dvou či tří
svých obchodů. To vede k polarizaci
potravinářského průmyslu, na jejímž konci jsou pouze dva druhy
dodavatelských firem - mezinárodní giganti
a drobní dodavatelé zaměřující se na obchod s lahůdkami a specialitami.
Neexistuje nic mezi tím, takže rozvoj
nových potravinářských firem je téměř nemožný.
Jaké
jsou možné problémy spojené s výstavbou obchodních center?
Výběr
lokalit
Nová obchodní
centra jsou umisťována nejčastěji na nevyužité plochy v blízkosti obytných
zón, které jsou z
hlediska životního prostředí celkem bezcenné, nebo do příměstské
krajiny v blízkosti významných dopravních
tahů. Zde se zpravidla jedná o údolní nivy řek, pole a louky v blízkosti
měst a obcí. Jelikož ve většině případů
mají obchodní centra podobu přízemního samoobslužného domu s parkovacími
plochami vně budovy, představují
vždy značný zábor volné krajiny. Např. obchodní středisko o prodejní
velikosti 15 000 m2 (v Olomouci např.
hypermarket Globus na Pražské ul.) představuje celkový zábor 3,2 ha často
kvalitní orné půdy (dle materiálu
Ministerstva pro místní rozvoj "Územní souvislosti výstavby nových
obchodních zařízení"). S růstem
obchodních center kolem měst se tak vzdaluje krajina krátkodobé městské
rekreace a v případě hlavního města
Praha, s výjimkou některých tradičních lokalit, vzrostla vzdálenost od
počátku 90. let 2-3krát (Incoma 1999).
Výstavba nových obchodních center snižuje estetické hodnoty příměstské
krajiny a znemožňuje volný pohyb
živočichů v krajině. Jelikož neexistují žádné legislativní zásady,
které by finančně zohledňovaly hodnotu krajiny,
v níž je výstavba navržena, tak aby nové záměry byly směřovány do stávajících
často minimálně využitých areálů
a průmyslových zón, je lukrativnější pro každý nový záměr
investovat své prostředky na "zelené louce".
Doprava
Výstavba
velkých obchodních řetězců také vede k dalšímu rozvoji automobilismu.
Zatímco drobní obchodníci
si své zboží většinou obstarávají v okolí svého působiště, zboží
prodávané v hyper a supermarketech se
nakupuje ve velkém a následně přepravuje v kamionech na značné vzdálenosti.
Ve Velké Británii dovážejí 95 %
zboží z velkoskladů roztroušených po celé zemi. Průměrná vzdálenost
hypermarketů od bydliště byla ještě před
nedávnem v České Republice 50 km, dnes je 30 km - na cestu k nim používá
drtivá většina zákazníků automobil
(malý nákup bez automobilu by se zde stejně - započítáme-li cestu a čas
- nevyplatil). Jejich umístění na okrajích
měst navíc způsobuje velké dopravní komplikace. Environmentální škody
působené tímto rozbujelým transportem
zůstávají přitom nezaplaceny.
Nově budovaná
obchodní centra tedy přispívají k enormnímu nárůstu automobilové
dopravy. Tento trend je
podporován životním stylem propagujícím pohodlný nákup automobilem. U
obchodů situovaných v centrech
měst, kde je omezena možnost parkování a kam je dobrá dostupnost
hromadnou dopravou, využívají zákazníci
automobilů k nákupům v daleko menší míře. Naopak u velkých obchodních
center, kde je výhodné parkování a
dostupnost MHD je ve srovnání s automobilem omezená, je předpoklad použití
automobilu za všech okolností
velmi vysoký.
Co
přináší nové urbanistické pojetí ?
Dalším
negativním důsledkem expanze hyper- a supermarketů je devastace přirozeného
městského prostředí.
To, že se obchody přesouvají na periferii, vede k vylidňování středu města.
Tradiční ulice, lemované výklady,
které dodávaly městům jejich ráz, postupně mizí, hlavní ulice přestávají
přitahovat chodce. Malé obchody
krachují jeden za druhým, namísto nich vznikají banky, herny či kanceláře.
Ještě před třiceti lety tvořilo tržiště
pod otevřeným nebem spolu s množstvím drobných obchůdků typickou součást
veřejného prostoru většiny
západoevropských měst. Tento prostor, ve kterém se mohli lidé potkávat přímo
a v blízkosti svých domovů,
se vylidnil a proměnil v průjezdní zónu pro potřeby automobilů. Zbyl jen
ostrůvek pěší zóny určený spíše pro
turisty.
O samotném
vzhledu těchto staveb, s přilehlými parkovišti pro tisíce automobilů, se
snad ani nemá smysl
rozepisovat. "Už někdo z vás někdy viděl hypermarket, který by
nebyl ošklivý?" ptá se britský sociolog
John Seymour. "Pokud někdo z vás holduje malování akvarelů či
olejomalbě, už jste někdy pocítili touhu
namalovat obraz hypermarketu?"
Kladivo
na zaměstnance
Samostatnou
kapitolou je vztah těchto obchodních řetězců ke svým zaměstnancům. Na
jednu stranu
přispívají k růstu nezaměstnanosti, na stranu druhou produkují armádu nízce
kvalifikovaných pracovníků,
většinou žen, často pracujících na snížený úvazek, s velice slabým
platem a obvykle bez možnosti organizovat
se v odborech. Existence řady zaměstnanců na částečný úvazek - lidí
"na jedno použití" - umožňuje držet v
šachu i pracovníky na plný úvazek a tlačit je k vyšším výkonům za nižší
mzdy. Nároky na dovolenou mohou
být přímo omezeny nebo nejsou uplatňovány z důvodů obav ze ztráty zaměstnání.
Skutečným
průkopníkem mezi ostatními prodejními řetězci je v tomto směru Wal-Mart,
zaměstnávající okolo
800 000 lidí. Pracovní místa nabízená u Wal-Martu patří k samému dnu
ekonomického žebříčku a firma jen
vzácně odměňuje zaměstnance vyšší než minimální mzdou.
Některé
praktiky Wal-Martu ve vztahu ke svým zaměstnancům připomínají novodobou
náboženskou sektu.
Pracovní dobu začínají zaměstnanci společným skandováním názvu
firmy, který v nich má posilovat
sounáležitost s podnikem: "Dej mi W! Dej mi A! Dej mi L!". Další
společně skandované heslo končí slovy:
"...podívej, jak ti malí obchodníčci v centru brečí."
K zadávání
výroby svého zboží si firma vybírá země minimálně "zatížené"
mzdovými, zdravotními,
bezpečnostními a ekologickými předpisy. Velkou část vyrábí asijské
manufaktury, které zaměstnávají
převážně děti, případně vězně. Televizní stanice NBC přinesla v
roce 1997 reportáž o otřesných podmínkách
v továrně na oděvy v Bangladéši, ve které pracovali pro Wal-Mart chlapci
a dívky ve věku 9 až 12 let
dlouho do noci za 5 centů na hodinu, načež nabídla divákům záběry z Číny,
na kterých pro změnu vězni
našívali na oblečení určené pro Wal-Mart cedulku "Made in America".
V roce 1996 další televizní stanice
odhalila, že v továrně v Hondurasu vyrábí pro Wal-Mart oděvy děti,
nucené pracovat 75 hodin týdně,
často i přes noc za 31 centů na hodinu.
Sleva
není zadarmo
Slogan
"Vždy nízké ceny" je pravděpodobně tím, který nejvíce láká
potenciální zákazníky do útrob
obřích prodejen. Mýtus nízkých cen je používán nejčastěji při
rozjezdu nové velké prodejny - ve chvíli,
kdy začne místní konkurence upadat, ceny se zvýší. Pro nadnárodní
společnosti není problém udržovat
i po dobu několika let cenovou hladinu na nižší úrovni tak, aby jí drobnější
obchodníci široko daleko
nemohli konkurovat, a pak, po jejich krachu, ceny opět zvednout. V té chvíli
ale už nemají lidé v okolí
možnost nakupovat nikde jinde (v dostupné vzdálenosti) než právě v
hyper- nebo supermarketu. V září
2000 nařídil německý antimonopolní úřad třem velkým maloobchodním řetězcům
působícím na tamním trhu
(Aldi, Lidl a Wal-Mart) zvýšit ceny. Sítě hypermarketů totiž prodávaly
základní potraviny jako mléko, olej
či mouku za nižší ceny, než za jaké je nakoupily od dodavatelů. "Přínos
pro kupující v podobě nižších cen
je okrajový a dočasný, ale omezování menších prodejců těmito nefér překážkami
je zjevné a trvalé,"
prohlásil úřad.
Vedle
neporovnatelných výhod souvisejících s velikostí těchto společností
(nižší provozní náklady,
peníze na expanzi, detailně vypracovaná public relations a reklamní
strategie, dokonalejší know-how atd.)
dosahují obchodní řetězce nižší hladiny cen také hromadným odběrem
zboží od výrobců, což jim umožňuje
do značné míry diktovat si nákupní ceny výrobků. Menší výrobci tak
raději prodávají své zboží za nižší ceny
s důsledkem nižších zisků, než aby riskovali, že od nich obchod přestane
odbírat jejich výrobky.
Tvrzení o nižších
cenách v těchto prodejnách rozhodně neplatí plošně. Týká se jen malé
části položek běžné
každodenní potřeby (toaletní papír, pečivo, máslo atd.), u nichž zná
většina kupujících obvyklé ceny a může
je tak porovnávat s cenami konkurence. Americká reklamní asociace přinutila
v roce 1997 společnost Wal-Mart,
aby přestala používat slogan "Vždy, ale opravdu vždy nízké
ceny!", protože se zjistilo, že tyto ceny se
týkají jen 1 500 nejlevnějších položek, zatímco dalších 80 000 druhů
zboží je vysoce ziskových.
Strategie,
jak vytáhnout ze zákazníka co nejvíce peněz, je u obřích společností
propracovaná do detailů, na
první pohled netušených. Zde je několik příkladů: Pečivo se umísťuje
do zadní části prodejny, tak aby zákazník
při cestě za rohlíky prošel kolem dražšího sortimentu. Úzké uličky
mezi regály jsou úzké právě proto, abyste jimi
procházeli dostatečně pomalu. Velké vozíky vytvářejí optický klam malého
nákupu. Sladkosti bývají umístěny
v blízkosti front u pokladen a nabízejí tak dětem dostatek času k tomu,
aby přinutily rodiče k jejich koupi. Méně
známé nebo dražší zboží naleznete v regálech ve výši očí tak, aby
upoutalo vaši pozornost, zatímco to známé
nebo levnější bude pravděpodobně na úrovni podlahy.
S využitím
informací z letáku "Příliš drahá sleva" a sborníku
"Zaostřeno na hypermarkety", které vydalo
občanské sdružení Nesehnutí sepsala
Iva Rašnerová,
Hnutí DUHA Olomouc |