Žádost o informace zaslaná MÚ Krnov, odpověď pana starosty Josefa Herciga (ČSSD) Texty nejsou upravovány |
Dotaz číslo 1
V Radimi
dne 27. 6. 2003
Věc: Žádost o informace
Vážený
pane starosto,
na základě zákona o přístupu k informacím si dovolujeme Vás požádat o sdělení následujících informací:
1. Na základě jaké ekonomické analýzy jste v novinách tvrdil (Moravskoslezský deník ze dne 24. 6. 2003) že „přehrada je nejúčinnější a ekonomicky nejvýhodnější ochrana před povodněmi“? Pokud takováto ekonomická analýza škod, kterým Vámi navrhovaná přehrada v N. Heřminovech zabrání existuje, pak Vás prosíme o její zpřístupnění.
2. Na základě jakých ekonomických analýz jste v tomtéž deníku tvrdil, že: „Náklady na výstavbu jsou podobné jako škody, které napáchaly povodně v roce 1997“? Rádi bychom rovněž do těchto analýz nahlédli.
Věříme, že při sestavování odpovědi na náš dotaz se Vám podaří dodržet zákonnou lhůtu 30 dnů ode dne doručení. Tuto žádost prosím považujte za otevřený dopis.
S pozdravem
Ivo Dokoupil
předseda
Hnutí DUHA Jeseníky
Odpověď dne 9. 7. 2003
Vážený
pane Dokoupil.
Váš dopis ze dne 27.6.03 mne nepřekvapil.Vaše
negativní názory na
všechno nové jsou přinejmenším podivné.Jsou to Vaše názory a já je
respektuji i když s nimi v žádném případě nesouhlasím.
K tak závažným otázkám ,jako je dopravní dostupnost a ochrana občanů
proti
povodním zaujímám vždy postoj ,který vychází z důvěryhodných informací
.
Během výkonu mé veřejné funkce jsem za všechny tyto rozhodnutí (na
rozdíl od Vás) odpovědný a teprve budoucnost ukáže jestli jsme rozhodli
správně.
A teď k Vašim otázkám :
Ptáte se ,kde jsem se dočetl,že přehrada -retenční nádrž -je nejúčinnější
ochrana proti povodním .Jistě jste si prostudoval všechny možné
varianty.
Ve všech studiích a nebylo jich zpracováno díky iniciativám různých hnutí
málo,bylo na závěr konstatováno ,že jediná nejekonomičtější ochrana
obcí od
Zátora až po město Opavu a Ostravu je výstavba retenční nádrže
Nové
Heřmínovy .
V závěrečných zprávách vydaných ministestvem zemědělství
je uváděno ,že
škody po povodních v r. 1997 byly odhadnuty na 3,5 miliardy českých korun
.Škody jen na majetku města Krnova k 30.4.1998 byly odhadnuty na
322 700 000 .- Kc.Kde jsou škody z krnovských firem a celém bytovém
fondu?
Vyčíslete si škody v ostaních obcích a městech na vodním toku Opavy
.
Určitě se dostanete na číslo ,které jsem výše uvedl.
Za závěr bych Vám chtěl říci ,že si vždy vyslechnu názory všech lidí
a i
když si myslím něco jiného ,respektuji názory druhých ,pokud jsou ovšem
objektivní .
Přeji Vám hodně zraví .
S podravem
Hercig josef
starosta města Krnova
Dotaz číslo 2
V Radimi
dne 18. 7. 2003
Věc: Žádost o informace
Vážený
pane starosto města Krnova,
Váš
dopis ze dne 8. 7. 2003 mne nepřekvapil. Už při jednání o navedení
tranzitní kamionové dopravy do centra Krnova bylo zřejmé, že Vaše
rozhodnutí nenesou ani zdání koncepčnosti a znalosti věcí. O tom, jaké
„pozitivní“ dopady má dnes průjezd kamionů městem, již asi nelze
pochybovat. Podobně lze doložit chybnost Vašich rozhodnutí při posuzování
rozvoje obchodní sítě v Krnově. Díky stavbě supermarketu, hyzdícího
tvář starobylého města, došlo k útlumu společenského i obchodního
života v centru – což je opět důsledek Vaší nekoncepčnosti.
Není
pravdou, že mám „negativní názory na všechno nové“. Právě naopak. Při
řešení problémů se snažím zpracovávat co nejnovější informace pocházející
z nezávislých vědeckých pracovišť. Bohužel Vaše rozhodnutí ve věci
dopravy v Krnově a ve věci protipovodňové ochrany ani v nejmenším
nejsou podložena žádnou moderní myšlenkou nebo novějšími přístupy ať
už od nás nebo ze zahraničí. Jsou to řešení směřující do vzdálené
minulosti šedesátých let, kdy byli inženýři skálopevně přesvědčení,
že řeky můžeme zkrotit v korytech a že dálnice a kamiony zvýší
kvalitu našeho života (raději nyní pomíjím Vaši snahu o proměnu centra města
na mrtvou klidovou zónu po vybudování dalšího supermarketu). Obojí se časem
ukázalo býti falešným očekáváním a bylo nutno tyto představy opravit
pod tlakem faktů (viz. práce o indukované dopravě v USA a Velké Británii
z posledních let (1), viz. snaha o redukci dopravy v centru Londýna
nebo v některých německých městech, viz. bourání přehrad v USA,
rozebírání opevněných říčních koryt v Německu a snaha o šetrné
úpravy řek v Anglii (2)). Vaši odpovědnost, ke které se hlásíte, Vám
právě z uvedených důvodů nezávidím. A věřte, že pokud mi Bůh dopřeje
psát, budu všem potomkům připomínat Váši účast na chybných rozhodnutích
v Krnově a okolí.
Protože
jste mi neodpověděl na mé dvě otázky a protože se domnívám, že se tak
stalo díky Vaší neznalosti věci, dovoluji si k mým otázkám přidat
malé vysvětlení.
1.
Pro přehlednost si dovolím citovat mou první otázku:
„Na základě jaké ekonomické analýzy jste v novinách tvrdil (Moravskoslezský deník ze dne 24. 6. 2003) že „přehrada je nejúčinnější a ekonomicky nejvýhodnější ochrana před povodněmi“? Pokud takováto ekonomická analýza škod, kterým Vámi navrhovaná přehrada v N. Heřminovech zabrání existuje, pak Vás prosíme o její zpřístupnění.“
Všechny
známé studie hovoří pouze o tom, že velká heřminovská přehrada je
nejefektivnějším způsobem, jak na řece Opavě akumulovat vodu. My ale nepotřebujeme
nádrž na pitnou vodu, my potřebujeme chránit obyvatele před povodněmi. A
jelikož do dnešního dne Povodí Odry nezpracovalo analýzu příčin povodňových
škod, tak není možné ani říci, že přehrada je „ekonomicky nejvýhodnější
ochranou před povodněmi“. Při posuzování efektivity protip. opatření
totiž musíme znát, jak velkým škodám toto opatření zabrání. Jinak je
samozřejmě pojem „ekonomičnost“ matoucí. Uvedenou analýzu efektivity
opatření žádá dokonce vládní nařízení (3).
Uvedu
příklad pro názornost. Řekněme, že škody v Krnově byly 322 milionů.
A řekněme, že nefunkčnost varovného systému způsobila 30 % těchto škod
(to je číslo udávané běžně v zahraničí). Pak, pokud zprovozním
varovný systém, zachráním na daném území kolem 100 milionů Kč. Pokud
mne tento varovný systém bude stát třeba 20 milionů, pak je to opatření s efektivitou
1:5. Jedna investovaná koruna mi zachrání 5 korun na ztrátách při povodni.
Tolik příklad.
V žádné
dostupné studii se však nenachází takováto analýza efektivity a tudíž i
ekonomičnosti výstavby velké nádrže v Nových Heřminovech jako
protipovodňového opatření. Přehrada bude stát 2, 27 miliardy korun.
Jak velkým škodám tato částka takto proinvestovaná zabrání? Na tuto otázku
žádám od Vás jako od představitele města, jehož zástupci prosazují
velkou přehradu, odpověď na základě Vašeho výroku v médiích a na základě
Vašeho dopisu ze dne 8. 7. 2003 a na základě zákona o přístupu k informacím.
2.
Nyní si dovolím zopakovat mou druhou otázku:
„Na základě jakých ekonomických analýz jste v tomtéž deníku tvrdil, že: „Náklady na výstavbu jsou podobné jako škody, které napáchaly povodně v roce 1997“? Rádi bychom rovněž do těchto analýz nahlédli.“
Ve
své odpovědi uvádíte, že „škody byly odhadnuty na 3,5 mlrd korun“. Neříkáte
však, jakého území se toto číslo týká. Mám dojem, že možná celého
okresu Bruntál a i města Opavy, tedy i oblastí, které velká přehrada z principu
chránit nemůže.
Dále
uvádíte, že škody na majetku města Krnova byly vyčísleny na 322 milionů
Kč. To je údaj, který opravdu uvádí Povodí Odry, i když, jak známo, například
Krnov si do těchto škod napočítal i kompletní rekonstrukci náměstí. K tomu
bych rád přidal ještě škody na majetku obcí Brantice (53,7
mil. Kč)
a Zátor
(45,7 mil. Kč), což dohromady dělá asi 422 mil. Kč škod na majetku obcí.
Dále
ve své odpovědi píšete: „Kde jsou škody z krnovských firem a
celém bytovém fondu?“ To je právě číslo, pane starosto, které mne
zajímalo a které, jak je zřejmé, ani Vy neznáte. Pokud jej znáte, žádám
Vás na základě zákona o přístupu k informacím, abyste mi jej sdělil
společně s pramenem.
Dovolím
si závěrem malý odhad. Lze snad předpokládat, že škody na bytovém fondu,
na majetku soukromých osob a podnikatelů nepřevýšily příliš škody na
majetku obcí. Pak bychom dostali sumu škod v obcích Zátor, Brantice a
Krnov ve výši kolem jedné miliardy. Jinými slovy: přehrada za 2,27 miliardy
má při 600 - leté povodni (tj. při extrémní povodni vyskytující se
jednou za 600 let) zabránit škodám ve výši 1 miliardy, tedy méně než
polovičním. O efektivitě takovéhoto opatření jistě nelze vážně
diskutovat. A pokud uvážíme, že je již funkční varovný systém (tj. výše
uvedených 30 % škod bude zachráněno – tj. asi 300 milionů Kč) a že již
provedeno zkapacitnění koryta v Krnově na 50-ti letou vodu, pak
dostaneme efektivitu přehrady jako protipovodňového opatření ještě nižší.
Ochranu města Opavy nelze řešit pouze výstavbou nádrže v Heřminovech,
proto ani nelze opavské škody do uvedené kalkulace započítat.
3.
Protože se po napsání mého prvního dopisu objevily nové skutečnosti, rád
bych Vás na základě zákona o přístupu k informacím požádal o další
odpovědi:
- Plánovaný supermarket v proluce na Opavské ulici se nachází v zátopové oblasti? Kolikaletou vodou je, podle zpracovaných plánů zátopových území, tato zátopová oblast ohrožena?
-
Současná průmyslová zóna v Červeném dvoře se nachází v zátopové
oblasti? Kolikaletou vodou je, podle zpracovaných plánů zátopových území,
tato zátopová oblast ohrožena? Kolikaletou vodou bude ohroženo plánované
rozšíření této průmyslové zóny?
Věřím,
že při odpovědi na mé otázky dodržíte zákonnou lhůtu 30 dnů a že Vaše
odpovědi budou fundované tak, jak se očekává od hlavy města a krajského
zastupitele. Naši korespondenci prosím považujte za otevřenou.
S pozdravem
Ivo Dokoupil
předseda
Hnutí DUHA Jeseníky
Literatura:
(1)
Petr Kurfurst: Řízení poptávky po dopravě jako nástroj ekologicky šetrné
dopravní politiky, Centrum pro dopravu a energetiku, Praha, 2002
(2)
Řeky pro život, Revitalizace řek a péče o nivní biotopy, Veronica, Brno,
2001
(3) Strategie ochrany před povodněmi pro území České republiky, schválená vládním usnesením ze dne 19. dubna č. 382, 2000, konkrétně na straně 14.: „Před rozhodnutím o způsobu ochrany a volbě varianty optimální kombinace opatření k ochraně před povodněmi, které vyplynou z posouzení jejich účinnosti na základě využití matematických simulačních modelů, bude prováděna riziková analýza pro zjištění jejich efektivnosti a posouzení jejich vlivu na dané území a životní prostředí. Teprve poté bude možné zodpovědně rozhodnout o způsobu a míře ochrany a jejich realizaci uplatnit v příslušné plánovací dokumentaci. Podobně je třeba vypracovat metodiku podpory investičních záměrů na lokální povodňová opatření obcí, kde lze předpokládat také podporu ze státního rozpočtu.“
Odpověď dne 12. 9. 2003
Vážený pane
Dokoupil,
na Vaše dotazy v dopise ze dne 24.7.2003 jsem reagoval již v odpovědi
9.7.03.Velmi dobře znám Váš názor a stanovisko k výstavbě retenční nádrže
v
Nových Heřmínovech.Respektuji jej a nehodlám se nadále k němu vyjadřovat.
Na štěstí existuje v demokracii rozhodování většiny a tuto zásadu jistě
ani
vy nehodláte zbagatelizovat.
Jestli se nádrž bude a nebo nebude stavět ,tak o tom nebudeme
rozhodovat
ani já ani Vy. Rozhodne vláda ČR.
Proto nehodlám a ani nechci s Vámi o případné výstavbě retenční nádrže
v
Nových Heřmínovech již diskutovat.
Přeji Vám příjemný den.
Josef Hercig
Josef Hercig
starosta města Krnova